Rijksbreed campagneconcept ZO

Het ZO-campagneconcept legt de verbinding tussen de verschillende initiatieven en deelcampagnes over de transitie naar een open overheid.  Het koepelconcept biedt ministeries en uitvoeringsorganisaties een herkenbare stijl en boodschap, maar biedt ook ruimte om eigen accenten te leggen.  

De transitie naar een open overheid vraagt om gedragsverandering op verschillende vlakken. Om te zorgen voor meer eenheid en verbinding, is besloten om een rijksbreed koepelconcept te ontwikkelen. Door te werken vanuit dezelfde strategische principes en dezelfde visuele stijl, vertellen we één duidelijk verhaal en versterken campagnes elkaar.   

Doel van de campagne 

Met ZO stimuleren we het gesprek over een open overheid en willen we gedragsverandering realiseren. Waarom is Zorgvuldig & Open werken belangrijk? Hoe maken we het makkelijker? En wat kun jíj vandaag al doen? Onderzoek laat zien: we vinden  een open overheid belangrijk, maar dat vertaalt zich niet altijd naar ander gedrag.  Het ZO-concept legt de basis voor organisatie specifieke deelcampagnes die ingaan op gedragsverandering. Bij elkaar opgeteld dragen alle campagnes zo bij aan de transitie naar een open overheid. 

Toolkit 

De campagne heeft een eigen projectstijl, met een herkenbaar projecticoon, lettertype en kleurgebruik. Organisaties die met de ZO-campagne aan de slag willen, of een eigen deelcampagne willen opzetten, kunnen hiervoor bouwblokken vinden in de toolkit Naast richtlijnen vind je hier ook sjablonen voor posters, banners, factsheets en powerpoint-presentaties.