Rijksbrede Communicatiestrategie Open Overheid
Communicatie speelt in de transitie een cruciale rol bij de uitvoering van het Meerjarenplan en bij de transformatie naar een responsieve overheid. De communicatiestrategie is gericht op de realisatie(fase) van het programma. De communicatie is gericht op het laten zien van de resultaten en het bijdragen aan die resultaten. Deze strategie is van belang om, in samenhang met andere beleidsinstrumenten als wet- en regelgeving, voorzieningen en financiële prikkels, bij te dragen aan de realisatie van de opgaven. Dat kan gaan om technologische veranderingen, verbeteren van werkprocessen, vastgesteld beleid, bewustwording, cultuurverandering en gedragsverandering van medewerkers.
Aanvullend op deze overkoepelende rijksbrede strategie kunnen deelstrategieën worden toegevoegd. Zo zullen vanuit het Programma Open Overheid de volgende deelstrategieën nog (verder) worden uitgewerkt: • Contentstrategie: het voornaamste doel van deze contentstrategie is het creëren van waardevolle en relevante content die aansluit bij de behoeften en interesses van onze doelgroepen en die de benoemde communicatiedoelen realiseert. • LinkedIn strategie; de al bestaande LinkedIn strategie zal in lijn worden gebracht met deze communicatiestrategie. • Campagnestrategie • Participatiestrategie Ook de stelselpartijen en rijksorganisaties kunnen de vertaalslag maken naar een organisatiespecifieke communicatie- en/of deelstrategie.
Communicatie kan helpen bij het verder brengen van de producten en beweging. Door heldere en transparante communicatie, kunnen overheidsinstanties de verbeteringen kennen en daarmee de relatie met burgers, journalisten, maatschappelijk betrokkenen verbeteren. Het is essentieel dat communicatie wordt gezien als een integraal onderdeel van de bredere strategie richting een open en responsieve overheid. Vanuit een rijksbrede aanpak zetten we in op:
- De partijen die aan de lat staan voor de veranderopgave (de organisaties zelf)
- De maatschappelijk betrokkenen
- Brede publiekscommunicatie op beleid openbaarheid en informatiehuishouding
Door gezamenlijk op te trekken, kunnen we efficiënter werken, synergiën benutten, expertise delen en consistente communicatieboodschappen verspreiden. Door gezamenlijk te handelen, kunnen we ook een breder scala aan perspectieven en inzichten benutten, wat kan leiden tot innovatieve oplossingen en resultaten. Samen met andere overheidsorganisaties kunnen we een krachtige stem vormen voor positieve verandering en een overheid opbouwen die responsief, open en dienstbaar is aan de samenleving. Deze communicatiestrategie moet hier richting aan geven. Kortom, deze strategie vormt het overkoepelende kader en de visie op communicatie voor het programma open overheid. Het bevat de algemene doelstellingen, kernwaarden en richtlijnen die de koers bepalen voor alle communicatie-activiteiten binnen het Rijk.