Terugblik inspiratiesessie Aan Tafel
Liever live dan online, dat horen ze vaak in het project Versterking Capaciteit Informatiehuishouding (IHH). Daarom was het op dinsdag 31 oktober weer tijd voor een inspirerende live sessie, waarbij professionals zich konden verdiepen in de wereld van werving van informatiespecialisten. En natuurlijk was er voldoende tijd en ruimte om te netwerken en inzichten te delen.
Meten is weten
Projectmanager Emilie Adegeest stelt zich kort voor en verwelkomt de deelnemers. Dan is het de beurt aan Jeroen Moerenhout om enkele nieuwe onderzoeksresultaten van het doelgroeponderzoek te delen. Wat vooral opviel was dat kandidaten een goede werk privébalans en inhoudelijke verdieping belangrijk (blijven) vinden. Daarnaast gaan de deelnemers per tafel in gesprek over drie stellingen. Uiteindelijk blijkt dat de inhoud van het werk in combinatie met de arbeidsvoorwaarden nog altijd de doorslag geeft. Harry Feringa heeft een bruikbaar onderzoek gedaan naar arbeidsvoorwaarden voor IT-functies binnen de Rijksoverheid.
Drie tips van Roelie den Dulk, projectleider bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
- Zet meer parttimefuncties vanaf 24 uur open. Minder uren is voor veel mensen juist de reden om te solliciteren. Je bereikt daardoor veel meer mensen.
- Geef een vast contact bij indiensttreding.
- Bel meteen als je een goed profiel ontvangt. Wacht niet tot de reactietermijn voorbij is, want dan is de goede kandidaat misschien ook weg.
Benjamin Delshad, recruiter bij de Belastingdienst
‘Informatiemanagement en IT zijn belangrijke thema’s. In ons team focussen zo’n vijftien wervingsadviseurs zich speciaal op dit vakgebied. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar arbeidsvoorwaarden binnen de Rijksoverheid versus andere partijen. Sommige kandidaten haken daar namelijk op af. Verder ben ik benieuwd naar hoe we Rijksbreed op een meer uniforme manier kandidaten kunnen uitwisselen die niet direct tot een match leiden binnen een proces. De successen die hier gedeeld worden, zijn daar een mooi begin van.'
Open Huis was een succes
Na een korte pauze neemt eventmanager Anika Beynon het stokje van Jeroen over voor een terugblik op het succesvolle evenement, Open Huis IT&IV @Rijksoverheid op 4 september. Het evenement had een geweldige opkomst van 550 bezoekers. Iedere organisatie die op de Meet & Match markt stond, heeft zo’n 25 leads opgehaald. Daarnaast zijn er 166 sollicitatiegesprekken gevoerd en 47 (potentiële) hires uit het evenement voortgekomen. Ook het Rijksvastgoedbedrijf heeft vijf kandidaten een aanbieding gedaan, vertelt adviseur arbeidsmarktcommunicatie Loes Weber. Hun tip is om kort na een evenement een goede mail voor opvolging naar de leads te sturen.
Sarah Vissie-Guern, recruiter bij Rijkswaterstaat
‘Het werk van Rijkswaterstaat spreekt tot de verbeelding. Tot nu toe vullen we alle vacatures dan ook gemakkelijk in, maar de kwaliteit van de sollicitaties loopt wel terug. Via het Open Huis hebben we gelukkig een paar profielen van goede kwaliteit mogen ontvangen. Verder zouden we ook graag contact hebben met andere Rijksorganisaties om CV’s uit te kunnen wisselen. Het is zonde als een goede kandidaat die bij ons niet past uiteindelijk commercieel werk gaat doen.'
Goede profielen delen
Voor de aanwezige recruiters heeft het programma een belangrijke oproep. Heb je goede kandidaten, die bij jouw organisatie net niet matchen? Deel de profielen. Tot slot vraagt Joost Schrage de deelnemers om in gesprek te gaan over wat ze willen en gaan doen met de onderzoeksresultaten. En dan is het toch echt tijd voor: borrelen met bitterballen.
Kees de Vries, operationeel manager bij de IND
‘Ik ben hier samen met twee van onze hele enthousiaste en betrokken recruiters. We willen groeien en vernieuwen, en mogelijk kan het programma daarbij helpen. Ik kende bijvoorbeeld nog niet alle mogelijkheden voor arbeidsmarktcommunicatie. En de goede arbeidsvoorwaarden moeten inderdaad meer zichtbaar worden. Toen ik zelf twee jaar geleden in dienst kwam, had ik ook niet verwacht dat het zo goed geregeld was.'
Dit evenement gemist? Hier vind je alle presentaties.
Wil je volgende keer wel deelnemen? Meld je aan voor updates.